Bigowanie papieru to proces, w którym przy pomocy specjalnego urządzenia, zwanego bigownicą albo kością do bigowania wykonuje się zagłębienie w papierze bądź kartonie. Dzięki temu zaginanie materiału w konkretnym miejscu staje się łatwiejsze. Czynność pomaga również zapobiec pękaniu papieru, co ma kluczowe znaczenie zwłaszcza przy grubszych tworzywach.
Bigowanie papieru – co to? Objaśnienie pojęcia
Bigowanie papieru jest procesem, który polega na zrobieniu specjalnej linii zagięcia na arkuszu papieru, co umożliwia jego łatwe i estetyczne składanie. Czynność wykonujemy zazwyczaj w przypadku materiału o wyższej gramaturze, który jest trudniejszy do złożenia. Zapobiega ona także pękaniu papieru oraz powstawaniu nieestetycznie wyglądających zagięć.
Bigowanie papieru możemy zastosować przy tworzeniu folderów, zaproszeń, broszur, teczek, kart menu oraz wielu materiałów promocyjnych.
Dlaczego bigowanie jest tak ważne?
Bigowanie to niezwykle istotna czynność, umożliwiająca precyzyjne, estetyczne złożenie papieru bez obawy o powstanie uszkodzeń. To niezwykle ważne w przypadku wysokiej jakości materiałów, z którymi musimy postępować w odpowiedni sposób. Właściwie wykonany proces nadaje całości efektowny wygląd i przyczynia się do przedłużenia trwałości produktów reklamowych.
Po co stosuje się bigowanie papieru?
Bigowanie papieru to czynność, którą stosuje się z wielu powodów. Przede wszystkim jak wspomnieliśmy we wcześniejszej części artykułu, dzięki niemu papierowy arkusz jest znacznie łatwiejszy do złożenia. Proces ma też ogromny wpływ na atrakcyjność wizualną danego elementu, ponieważ w wyniku bigowania zginane krawędzie prezentują się estetycznie oraz elegancko.
Ponadto zapobiega ono uszkodzeniem materiału w trakcie składania i transportu, co przekłada się na większą trwałość druku. To również technika sprawiająca, że gotowe materiały reklamowe wyglądają bardziej profesjonalnie.
Jakie produkty drukarskie wymagają bigowania?
Bigowanie jest dość często stosowanym procesem, który możemy wykorzystać w przypadku wizytówek składanych, folderów, katalogów czy zaproszeń. Doskonale sprawdzi się też przy kartkach okolicznościowych oraz wielu innych wyrobach drukarskich.
Jak prawidłowo wykonać bigowanie? Podstawowe informacje
Prawidłowe bigowanie wymaga utworzenia precyzyjnej linii zagięcia na papierze. Przeprowadzenie procesu ręcznie wiąże się z koniecznością zastosowania wysokiej jakości narzędzi, takich jak bigownica w przypadku niewielkich nakładów. Przy większych projektach lepiej sprawdzi się trymer do papieru z bigowaniem, zapewniający równą linię oraz dopasowanie do grubości papieru.
Jakie błędy mogą wystąpić podczas bigowania?
Żeby proces bigowania przebieg prawidłowo, powinniśmy mieć na uwadze standardowe błędy, jakie mogą wystąpić trakcie jego trwania. Pierwszym z nich jest nieodpowiednia gramatura papieru, ponieważ czynność nabiera większego znaczenia przy materiałach o wysokiej gramaturze.
Co więcej, musimy zrezygnować ze zbyt mocnego nacisku, mogącego doprowadzić do pęknięć papieru albo uszkodzenia jego struktury. Duże znaczenie ma także użyciu właściwego narzędzia, takiego jak trymer do papieru z bigowaniem, pozwalający na precyzyjne wykonanie zadania.
Druk materiałów reklamowych – komu powierzyć?
Planując powierzenie druku materiałów promocyjnych w ręce ekspertów, warto skorzystać ze świadczonych przez nas usług. ColorPress to drukarnia z bogatym doświadczeniem, która sprosta oczekiwaniom najbardziej wymagających osób. Dysponujemy profesjonalnym, zaawansowanym technologicznie parkiem maszynowym, co pozwala na uzyskanie szybkich oraz atrakcyjnych rezultatów.